Referencer
Arnbak, E, & Petersen, D. K. (2017). Projekt it og ordblindhed: en undersøgelse af it-støtte til ordblinde elever på mellemtrinnet . Lokaliseret 23. juni 2025 på http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/Projekt_It_og_ordblindhed_slutrapport.pdf . Aarhus Universitet/DPU
Bandura, A. (1997). Self Efficacy - The Exercise of Control . Worth Publishers Inc.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019a). Dansk. Fælles mål . Lokaliseret 20. juni 2025 på https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019b). Matematik. Fælles mål . Lokaliseret 23. maj 2025 på https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Matematik.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019c). Idræt. Fælles mål . Lokaliseret 25. juni 2025 på
Børne- og Undervisningsministeriet. (2024). Regler om inklusion . Lokaliseret den 19. juni 2025 på https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/inklusion/regler-om-inklusion
DTHS og Synscenter Refsnæs. (2021). Godt set!
DTHS og Synscenter Refsnæs. (2025). Sammen om punktskrift. Model, køreplan og handlingsanvisende vejledning til det gode punktskriftsforløb for børn og unge med synsnedsættelse herunder blindhed 0-17 år . Lokaliseret 19. juni 2025 på https://dths.dk/sammen-om-punktskrift-2/
Egelund, N., & Tetler, S. (Red.). (2009). Effekter af specialundervisningen: Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevernes faglige, sociale og personlige resultater . Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Elmstrøm, S. (2019). Otte teknologi-baserede læsestrategier for ordblinde . Viden om literacy, nummer 26. Nationalt videnscenter for læsning. Lokaliseret 24. juni 2025 på https://videnomlaesning.dk/media/2951/26_signe-elmstrom-1.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut. (2021a). Teamsamarbejde i folkeskolen - Deling af erfaringer . Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-deling-af-erfaringer
Danmarks Evalueringsinstitut. (2021b). Teamsamarbejde i folkeskolen - Inddragelse af viden . Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-inddragelse-af-viden
Danmarks Evalueringsinstitut. (2021c). Teamsamarbejde i folkeskolen - Fælles ansvar . Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-faelles-ansvar
Danmarks Evalueringsinstitut. (2021d). Teamsamarbejde i folkeskolen - Udvikling af undervisning . Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-udvikling-af-undervisning
Dansk Skoleidræt. (2020). Lærervejledning til Sundhedsdugen . Lokaliseret 24. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2025/01/laerervejledning-sundhedsdug.pdf
Dansk Skoleidræt. (2024a). Alle børn med i idrætsfaget . Lokaliseret 25. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/11/Tilrettelse-og-tilpasning-plakat-Alle-boern.pdf
Dansk Skoleidræt. (2024b). Vejledning til plakaten, Tilrettelæggelse, Tilpasning og Tilbagemelding . Lokaliseret 25. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/11/Vejledning-Tilrettelaeggelse-Tilpasning-og-tilbagmelding.pdf
Dansk Skoleidræt. (2025). Sundhedsstjernen . Lokaliseret 24. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/bevaegelse-i-skolen/temadage-og-temauger/sundhedsundervisning/
FN . (2009). Konvention om rettigheder for personer med handicap . Lokaliseret 19. juni 2025 på https://www.sm.dk/Media/638380588965786998/handicapkonventionen2017_UA.pdf
Hansen, T. I. (2010). Læremiddelanalyse – multimodalitet som analysekategori . Tidsskriftet Viden om Læsning, (7), 1-5.
Juul, E. (2024). Den dynamiske boldspiltrappe . Dansk Skoleidræt. Lokaliseret 25. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/02/Den-dynamiske-boldspilstrappe-fra-Boldspilsundervisning-i-skolen.pdf
Korsgaard, K.A., et al. (2019). Opdagende skrivning - en vej ind i læsningen . Dansklærerforeningens Forlag
Larsen, J.-E., & Mateu, M. (2010). Blinde børn – integration eller isolation? VIVE – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd). Lokaliseret 4. juli 2025 på https://www.vive.dk/da/udgivelser/blinde-boern-integration-eller-isolation-ozom45xn/
Lov om folkeskolen, LBK nr 989 af 27/08/2024 . Lokaliseret 19. juni 2025 på https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989
Sanko, M. F. & Gaarden, T. (2024). LST til alle. Læse- og skriveteknologi i almenundervisningen . Akademisk forlag
Scharkel, W., et al. (2019). The association between visual impairment and fatigue: a systematic review and meta-analysis of observational studies . The journal of the college of optometrists. Volume 39, Issue 6.
Social- og Boligstyrelsen. (2014). Central udmelding for børn og unge fra 0 til 17 år med alvorlig synsnedsættelse . Lokaliseret 4. juli 2025 på https://www.sbst.dk/udgivelser/2014/boern-og-unge-med-alvorlig-synsnedsaettelse
Social- og Boligstyrelsen. (2016). Forløbsbeskrivelse: Rehabilitering og undervisning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse. Aldersgruppe 0-18 år . Lokaliseret 4. juli 2025 på https://viden.sl.dk/media/4981/rehabilitering-og-undervisning-af-børn-og.pdf
Social- og Boligstyrelsen. (2019). Forløbsbeskrivelse: Børn og unge med sjældne handicap. Aldersgruppe 0-25 år . Lokaliseret 4. juli 2025 på https://www.sbst.dk/media/10008/forløbsbeskrivelse-for-børn-og-unge-med-sjældne-handicap.pdf
Social- og Boligstyrelsen. (2020). Forløbsbeskrivelse: Rehabilitering og undervisning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse 0-18 år . Lokaliseret 19. juni 2025 på https://www.sbst.dk/udgivelser/2020/forloebsbeskrivelse-boern-og-unge-med-alvorlig-synsnedsaettelse
Skov, L. I. (2018). At lytte for at lære . Viden om literacy, nummer 23. Nationalt videncenter for læsning. Lokaliseret 24. juni 2025 på https://videnomlaesning.dk/media/2412/23_lene-illum-skov.pdf
Solvang, R. (2010). Kim og mus . Serien Læs Lydret . Special-pædagogisk forlag
Soulie, T., et al. (2018). Alle til idræt . 1. udg. Handicapidrættens Videnscenter
Svendsen, H. B. (2018). Læse- og skriveteknologi til unge ordblinde . Viden om literacy, nummer 24. Nationalt Videnscenter for læsning. Lokaliseret 24. juni 2025 fra https://www.videnomlaesning.dk/media/2567/24_helle-bundgaard-svendsen.pdf
Synscenter Refsnæs. (2019). Idræt i øjenhøjde: Inspirations- og vejledningsmateriale målrettet børn og unge med synsnedsættelses deltagelse i idræt i grundskolen .
Synscenter Refsnæs. (2021). De udvidede læringsmål for børn og unge med synsnedsættelse 0-17 år i dagtilbud og skole: Handlingsanvisende anbefalinger .
Tilbage til forside