Logo, Læring i øjenhøjde

Bidragsydere

Projektets ledelse og koordinering

Projektets ledelse blev udgjort af en styregruppe, bestående af en centerlederrepræsentant og en afdelingsledelsesrepræsentant fra Synscenter Refsnæs samt en projektkoordinator og leder af digitale medier fra Sensus ApS

Projektets følgegruppe

Projektets følgegruppe, der løbende har evalueret projektets aktiviteter og resultater, bestod af Synscenter Refsnæs’s Videns- og Udviklingsenhed (VUE), en psykolog med fokus på inklusion samt erfarne lærere og synskonsulenter fra følgende kommunikationscentre:

Projektets samarbejdspartnere

Projektet omfattede tre partnere:

  1. Synscenter Refsnæs (projektejer): Ansvarlig for didaktisk og pædagogisk indhold samt projektregnskab.
  2. Professionshøjskolen Absalon, Center for Undervisningsmidler: Ansvarlig for kvalitetssikring og metodebeskrivelser.
  3. Sensus ApS: Ansvarlig for projektkoordinering og digitale materialer.

Projektets øvrige eksterne deltagere

Projektet har gennemført en række interviews med lærere som en del af processen med valg af tema og emner til forløbene samt for at sikre størst mulig undervisningsmæssig relevans. Lærere fra følgende skoler deltog:

Som en del af kvalitetssikringen, har de fire forløb været i afprøvning i praksis på skoler med inkluderede elever med alvorlig synsnedsættelse i klasserne. Forløbene Dansk punktskrift og Matematik blev afprøvet og evalueret i efteråret 2024, mens forløbene Dansk nedsat syn og Idræt blev afprøvet og evalueret i foråret 2025. Afprøvningerne og de efterfølgende evalueringer blev gennemført på følgende skoler:

I øvrigt bidrog synskonsulent Anders Dolleris fra Center for kommunikation og undervisning Skive-Viborg med specialiseret viden til Læring i øjenhøjde, Idræt.

Podcasts

I forbindelse med produktionen af podcasts om dansk og idræt, blev det besluttet at trække på eksterne kræfter udenfor Synscenter Refsnæs. Dette skyldtes behovet for at deltagerne ikke alene var fagligt dygtige og havde erfaring på området, men også kunne formidle begejstring og iderigdom i deres didaktiske overvejelser. Følgende medvirkede podcasts (eksterne og intern):

Videoer

I forbindelse med produktionen af instruktionsvideoer, var det nødvendigt at finde elever, der dels havde lyst til at deltage, dels havde forældres og skoles samtykke. Sidstnævnte viste sig ikke at være muligt i alle tilfælde, idet det flere gange ikke var muligt at opnå samtykke fra skolerne. I instruktionsvideoerne medvirker følgende:



Tilbage til forside